Söka ut kurser i Fubas

I systemet finns en sökfunktion där användaren kan söka och filtrera fram kursplaner, kursinformation och kurstillfällen oberoende av institution. Det går att kombinera sök- och filtreringsfunktionerna.

Så här använder du sökfunktionen

Sökvy
Sökvy Foto: N/A

Siffran i flikrubriken och vid rubriken Antal träffar anger antalet träffar och ändras när man sökt eller filtrerat fram uppgifter. Båda flikarna påverkas av det man matar in i det allmänna sökfältet. Antalet träffar som det man matat in för en viss flik visas i flikrubriken.

Sökfunktionen är uppdelad på två flikar: en för kursplaner och en för kurstillfällen, med ett allmänt sökfält och en avancerad sökfunktion per flik.

I det allmänna sökfältet kan man söka på kurskod (OBS fullständig kod som inkluderar institutionsbeteckning, t ex CBF2561), benämning, ord i beskrivningstexten etc. Exempel: om man skriver in ”grund stat” så får man träffresultat med benämningsfält i stil med:

• Grundläggande Stata språk
  • Fortsättningskurs i medicinsk statistik
  • Grundläggande skelettbiologi

Det avancerade sökfältet är i första hand avsett för kursplaner. Där söker man fram kursplaner utifrån beslutsdatum och/eller från vilken termin kursplanen gäller.

Det går att filtrera fram önskade kursplaner respektive kurstillfällen utifrån angivna parametrar i högerkolumnen. Siffran efter varje rubrik anger antalet träffar.

Filtreringsfunktionen fungerar enligt följande:

• Beroende på vilken flik man har aktiv (kursplan eller kurstillfälle) så visas den filteruppsättning som gäller för vald flik. Dvs kursplan och kurstillfälle har helt separata filteruppsättningar och eventuella filterval nollställs när man byter flik.
  • Filterfliken försvinner om visningsytan blir för liten, så det rekommenderas att använda en större skärm än en mobiltelefon vid sökning.
  • Filterval för en viss filterflik (till exempel kurstillfälle) påverkar inte hur många träffar som visas i filterflikshuvudet för den andra fliken (exempelvis kursplansfliken). Dock ska siffran i den aktuella fliken påverkas vid filterval.

Att söka fram en kursplan

Gör en sökning under fliken Kursplan.

Klicka på länken för vald kurs. Du har nu öppnat kursplanens adminvy.

Klicka på Pdf och välj det språk som är aktuellt för kursen.

Kursplanen öppnas nu i sin helhet i ny flik.

Bild kursplan sök
Bild kursplan sök Foto: N/A

Så här hittar du en tidigare kursplansversion

Gör en sökning under fliken Kursplan

Klicka på länken för vald kurs. Du har nu öppnat kursplanens adminvy.

Om kursplanen har ”ver1” i rubriken, finns ingen tidigare version i Fubas (det kan däremot finnas tidigare versioner i KI:s arkiv, kontakta arkivet@ki.se).

Klicka annars på Samtliga versioner för att hitta tidigare fastställda kursplansversioner.

Bild kursplan tidigare
Bild kursplan tidigare Foto: N/A