Riktlinjer för profilprodukter

Dessa riktlinjer ger en övergripande bild av hur KI arbetar med profilprodukter och gåvor som bär KI:s namn och/eller logotyp och även information om KI:s leverantör av profilprodukter, standardsortiment och vad du ska tänka på om du vill ta fram egna produkter.

keps, vattenflaska, anteckningsbok och baseballjacka med KI-logo.
Exempel på profilprodukter. Foto: N/A

Ledord för profilprodukterna

Kvalitet – hög kvalitet som håller över tid.
Funktion – framtagna med funktionalitet i åtanke.
Identitet – stämmer överens med den bild vi vill ge av KI som ett modernt universitet.

Miljö och hållbarhet

Karolinska Institutet arbetar aktivt med miljö och hållbar utveckling och detta speglar våra val även när det gäller profilprodukter. KI eftersträvar att köpa in produkter och material som i sin framställning förbrukar lite resurser och energi i ett livscykelperspektiv och som inte innehåller miljöskadliga ämnen eller på annat sätt har en negativ miljöpåverkan. De material vi väljer ska vara möjliga att återvinna.

Läs mer om KI:s hållbarhetsarbete.

Syfte och mål med KI:s profilprodukter

VI ANVÄNDER profilprodukter inom organisationen för att signalera gemenskap och samhörighet, för att uppvakta och tacka. I externa sammanhang använder vi profilprodukter för att synliggöra KI.

VÅR MÅLBILD ÄR är ett genomarbetat profilerande material som ger synlighet både för medarbetare, studenter och personer utanför KI och bidrar positivt till den samlade bilden av KI.

Standardsortiment

KI har ett standardsortiment av profilprodukter som finns tillgängliga för omgående leverans. Hela standardsortimentet finns att köpa i webbshopen och delar av sortimentet finns att köpa i receptionen i Aula Medica på campus Solna.

Besök KI:s webbshop.

Produktkategorier i webbshopen

Det finns många användare och många olika sammanhang där KI behöver – och ska kunna erbjuda – profilerande produkter. Produktkategorierna nedan samlar produkterna som ingår i standardsortimentet. Det är dessa kategorier som referensgruppen utgår från i framtagandet av
nya produkter. Exempel på produkter i respektive kategori står i parentes.

  • Kläder & Accessoarer
    (T-shirt, väska, paraply, scarf)
  • Gåvor
    (Skål, bricka, glas, presentkort)
  • Kontor
    (Penna, block, vattenflaska, laddkabel, hörlurar)
  • Konferens & Expo
    (Beachflagga, roll-up, give-aways)
  • Bra miljöval
    (produkter som är bra miljöval)

Vi bygger ett varumärke

Det är endast det övergripande varumärket, Karolinska Institutet, som hanteras som ett varumärke. Samtliga nivåer i organisationen ska kommuniceras och lyftas fram, men för att vara tydliga mot vår
omvärld visar vi att vi är en del av Karolinska Institutet istället för att utveckla parallella varumärken.

Exempel på nivåer som kommuniceras som Karolinska Institutet:
• organisatoriska enheter • institutioner • centrumbildningar • utbildningsprogram

Läs mer om användning av KI:s namn och logotyp.

Checklista för att ta fram egna profilprodukter

Det går bra att ta fram en ny produkt eller en produkt med egen design, men eftersom alla produkter som tas fram bidrar till den samlade bilden av Karolinska Institutet är det viktigt att följa KI:s grafiska profil. Genom att använda vår grafiska profil på ett konsekvent sätt stärker vi KI:s varumärke, samtidigt som vi skapar igenkänning och enhetlighet i vår kommunikation.

Behöver du vid något tillfälle ta fram egna profilprodukter, exempelvis till en mässa eller konferens? Ta hjälp av checklistan!

  1. Produktframtagning/design
    Produkten följer KI:s grafiska profil.
    Produkten har god kvalitet som håller över tid.
    Produkten är framtagen med funktionalitet i åtanke.
  2. Produktion/distribution
    Beställ nu produkten via formulär i webbshopen. Observera att Master
    Design endast lagerhåller produkter i standardsortiment. Tar du på eget initiativ fram en produkt så ansvarar du för att köpa loss och distribuera hela beställningen.
  3. Utvärdera produkten
    Är resultatet av produkten som du önskade?
    Om ja – vad gjorde du bra? Om nej – var brast det och hur gör du det bättre i nästa beställning? Gav produkten den effekt som du önskade?

Att tänka på när du tar fram egna profilprodukter:

  • Sigillet får inte separeras från texten, förutom vid enstaka undantag.
  • Huvudfärgen plommon mest framträdande, när så är möjligt. Det ingår även två komplementfärger i den grafiska profilen som kan kombineras med plommon. Även svart resp. vitt får användas som bas på profilprodukter.
  • Använd gärna den liggande logotypen. Den stående versionen används t.ex. när logotypen uppträder ensam och formatet på produkten gör att stående version lämpar sig bäst.
  • Teckensnitten Mundo Sans och Minion används i intern och extern marknadskommunikation. Leverantören Master Design har tillgång till KI:s teckensnitt och använder dessa vid beställning.

Läs mer om KI:s grafiska profil

Språk: svenska vs engelska

Vi blandar inte språk på våra profilprodukter utan använder ett språk i taget. En kombination av svenska och engelska är alltså ej tillåtet. Kan du bara göra en upplaga så väljer du i första hand engelska.

Så här placerar du din enhet tillsammans med KI:s logotyp

Alternativ 1

Placera KI:s logotyp tillsammans med profilerande enhet på t-shirt, exempelvis med stor logotyp fram och enhetsnamn bak (alt. tvärtom).

Alternativ 2

Placera KI:s logotyp tillsammans med profilerande enhet på t-shirt, exempelvis med en liten logotyp på vänster bröst och enhetsnamn på motsatt sida.

OBS!

Enheter, institutioner eller andra verksamheter på KI får inte använda egna logotyper eller slogans. Det är inte heller tillåtet göra tillägg till KI:s logotyp. 

Idé till ny profilprodukt

Vill du föreslå en helt ny profilprodukt – hör med kommunikationsavdelningen först om liknande/
samma produkt är på gång? Vi får kännedom om önskemål och kan samtidigt minska risken att flera liknande produkter produceras parallellt. KA hjälper gärna till med produktval och målgruppsanpassning. Är du osäker, kontakta oss.

Sabina Giulini

Kontaktperson profilprodukter
Kommunikationssamordning och varumärke
UF Universitetsförvaltningen
SG
Innehållsgranskare:
Sabina Giulini
2023-08-30