Material från Lärardagen 2023

27 september samlades 200 lärare och medarbetare involverade i undervisning på KI:s Lärardag. Här hittar du bilder, material och korta intervjuer.

Olika situationer med personer som samtalar på Lärardagen 2023.
Foto: Teresa Duarte Alberto dos Santos.

På Lärardagen samlades närmare 200 personer i NEO (Flemingsberg) och dessutom anslöt ett 60-tal digitalt. Inspirerande föreläsningar, panelsamtal, nätverkande och givande workshops under eftermiddagen - allt under temat "Undervisning och lärande i en föränderlig värld". Studenter hjälpte till i incheckning och fotograferade under dagen. Stort tack alla som deltog!

På dagen intervjuades Mike Sharples, Carl Heath, Ewa Ehrenborg och Maria Watter. Titta på filmerna nedan! 

Du hittar också bilder och material från dagen.

Olika situationer med personer som samtalar på Lärardagen 2023.
Bildgalleri
+ 9 images
Bilder från KI:s Lärardag 27 september 2023.

Intervjuer

Intervju: Ewa Ehrenborg, vicerektor utbildning

Intervju: Maria Watter, verksamhetschef Enheten för Undervisning och lärande

Intervju: Mike Sharples, The Open University, UK

Intervju: Carl Heath, RISE

Workshops

Här kan du se några av presentationerna från eftermiddagens workshops.

Hållbar utveckling, SDG:s, klimatmedicin, hållbar sjukvård och planetär hälsa

Alla studenter vid KI ska få möjlighet att lära sig om hållbar utveckling, de globala målen (SDG:s) och hälsoutmaningar till följd av klimatförändringar. Framtidsutmaningarna i världen är stora och lärare kan uppleva att det är svårt att förstå vad alla begrepp egentligen betyder och hur det på ett relevant sätt kan integreras i utbildningen. Vad innebär exempelvis hållbar sjukvård och planetär hälsa? Undervisar vi om det i tillräcklig utsträckning på KI och hur kan vi förbättra oss?

Med Hanna KarlssonSara WidénCaisa LaurellKarin LeanderDaniel Doyon och Nikolaus Mezger.

Using critical thinking to navigate the landscape of artificial intelligence (AI)

Critical thinking is considered essential for supporting the development of responsible citizens who can reflect on, evaluate different perspectives, and understand the links between local and global events. Accordingly, critical thinking has become a key goal of higher education institutions across the world. Yet, it is unclear what and how instructional methods, learning outcomes, and types of evaluations will be relevant in supporting students’ critical thinking in post-covid societies in which new artificial intelligence (AI) technologies are massively being developed and used by students. Can we develop critical thinking to support the responsible and relevant use of AI in higher education?

Med Lisette Farias VeraAileen Bergström och Eric Asaba.

KI en studieplats på lika villkor?

Hur tar vi oss an utmaningarna med diskriminering och trakasserier i undervisningen? En interaktiv workshop utifrån en ny enkätstudie om KI-studenters upplevelse av diskriminering och trakasserier.

Målgruppen är undervisande, handledande personal och kursansvariga vid KI (både grund- och avancerad nivå, samt forskarnivå), men också övrig personal som arbetar mot studenter.

Med Kristina Ullgren & Helena Hörnfeldt.

KLOK-priset till Optikerprogrammets utbildningsenhet

På Lärardagen delades KLOK-priset ut till Optikerprogrammets utbildningsenhet på S:t Eriks Ögonsjukhus. Läs mer om priset och en intervju med vinnarna

 

Olika situationer med personer som samtalar på Lärardagen 2023.
Foto: Teresa Duarte Alberto dos Santos.