Tankekartor i undervisning

Tankekartor/mindmaps är ett sätt att visuellt organisera och strukturera information för att förstå hur koncept och begrepp hör ihop, denna bearbetningsmetod kan bidra till en effektivare inlärning.

Visuella strategier för inlärning

Att skapa en visuell representation av information kan främja en varierad inlärning och kritiskt tänkande genom att bearbeta, organisera och strukturera information. Att skapa tankekartor som en del av undervisningen kan även bidra till ett kollektivt lärande där studenters förmåga till kritiskt tänkande aktiveras. I jämförelse med anteckningar där information nedtecknas i en linjär sekvens kan det visuella formatet snabbt ge en överblick över ett tema som bryts ned i flera delar. Nedanstående bild visar exempel på två olika tankekartor, konceptkartan och tankekartan och hur dessa skiljer sig åt.


Nedanstående bild visar en konceptkarta (vänster) och en tankekarta (höger). Tankekartor utgår från ett centralt tema eller begrepp medan konceptkarta inte har en centraliserad struktur utan illustrerar istället hur olika teman förhåller sig till varandra. Dettta kan förstärkas genom att dra pilar eller dubbelpilar mellan olika delarna för att förstärka förståelsen visuellt. Många digitala verktyg tillåter även att man lägger till text på pilarna.
 

Exempel på Zoom Whiteboard
Bild: Microsoft Copilot

Några användningsområden för tankekartor

  • Identifiera kunskapsluckor
  • Förmedla kunskap
  • Skapa tydlighet och översikt
  • Generera insikter
  • Integrera ny information med befintlig kunskap

Referenser:

D'Antoni, A.V., Zipp, G.P., Olson, V.G. et al. Does the mind map learning strategy facilitate information retrieval and critical thinking in medical students?BMC Med Educ 10, 61 (2010). https://doi.org/10.1186/1472-6920-10-61

Shrivastava SR, Shrivastava PS. From Chaos to Clarity: Use of Mind Maps as a Tool to Ensure Better Learning among Medical Students. Indian J Community Med. 2024 Jan-Feb;49(1):233-236.

Concept Mapping in Medical School, School of Medicine https://medicine.llu.edu/academics/resources/concept-mapping-medical-school Retrieved: 08.10.2024

Innehållsgranskare:
Marcus Emas
2024-10-15