Tips för att spela in din föreläsning

Att spela in en föreläsning ger en bra variation i din undervisning. Om du delar upp innehållet blir det också lättare att uppdatera delarna i efterhand. Här hittar du tips att tänka på för att spela in.

Varför digital föreläsning?

• Förförståelse för ämnet
  • Förbereder studenterna för en kommande aktivitet
  • Sammanfattar innehåll
  • Hjälper studenten genom kurslitteratur​
  • Förklarar begrepp​
  • ​Visar praktiska moment

Planera

Pedagogisk och hållbar kursdesign

• Tydligt syfte och sammanhang i kursen.
  • Dela upp innehållet i avsnitt. Gör fler filmer vid behov, cirka 15 minuter långa.
  • Undvik kursspecifik info, gör i så fall en separat instruktionsfilm med till exempel uppgiftsbeskrivning.

Tips! Tydliga avsnitt gör det lättare att uppdatera delar av filmen i efterhand.

Struktur

Strukturera föreläsningen enligt: fånga intresse, inledning, undervisa och sammanfatta.
Struktur för videoföreläsning. Foto: Illustration.

Designa innehållet

”Universell design för lärande bygger på forskning om lärande, kognition och neurovetenskap och utgår från att alla elever har olika sätt att lära sig.” - Universell design för lärande, C. Rowa, LU:s högskolepedagogiska utvecklingskonferens, 2015.

Variera innehållet i undervisningen

Erbjud gärna alternativa sätt att ta till sig innehåll, för att skapa bättre förutsättningar för studenter att bredda och fördjupa förståelsen av det de lär sig. Vissa studenter behöver höra information, andra föredrar att se det visuellt och en del behöver läsa information för att ta in den. Många är hjälpta av att arbeta tillsammans i grupp. Erbjud studenter olika möjligheter till förståelse och kunskap.

Studenter tar till sig kunskap genom att lyssna, se visuellt, läsa och diskutera.
Studenter tar till sig kunskap på olika sätt. Foto: Illustration.

Visualisera och använd bilder

Till din videoföreläsning, tänk igenom:

• Vad ska visas i bild?
  • Vad ska sägas?

Tips! Berätta med hjälp av bilder och grafik. Undvik mycket text och svårlästa bilder.

Undvik kognitiv belastning

Hjärnans arbetsminne blir överbelastat av för mycket information. Hjärnan bearbetar information i två kanaler:

1. det vi ser - bild, text
  2. det vi hör - ljud

Informationen måste samspela.

Bryt ner komplext innehåll

• Minska antal informationselement och ta bort oväsentligt innehåll.
  • Lyft fram centrala begrepp, undvik långa meningar.
  • Kombinera text, ord och grafik så att de ger ett mervärde.
  • Var försiktig med att kombinera tal och bakgrundsmusik.

Presentera och spela in

När du presenterar:

• Föreställ dig din målgrupp
  • Använd du-tilltal
  • Variera rösten
  • Var personlig, ge exempel från dina egna erfarenheter
  • Det är okej om du råkar säga fel!

När du spelar in:

• Ljudet är viktigt! Använd en riktad mikrofon, till exempel headset.
  • Manus är en fördel, och underlättar mycket vid undertextning.
  • Om du spelar in dig själv, tänk på ljuset. Filma inte i motljus. Tänk även på hur bakgrunden ser ut.

Kontakta oss med frågor gällande digitalt lärande.