Hur blir jag IDAC administratör?

Det är AC (Administrativ chef) för institutionen som utser IDAC administratör på institutionen. När du har blivit utsedd så behöver du genomgå e-utbildning för att få behörighet till systemet. När du har du slutfört e-utbildning så ska du begära behörigheten via IDAC systemet, se punkt 2 nedan.

Det är två delar som ingår när en ny person behöver tillgång till IDAC.

1. E-utbildning

• E-utbildning: Logga in i Canvas gå in under menyn: Kurser--> Alla kurser-->Bläddra bland fler kurser  och sök efter " IDAC för administratörer 2022” .
    Alternativt klicka direkt på efterföljande kursrubrik  IDAC för administratörer 2022
    Utbildningen avslutas med en quiz. Du har möjlighet att göra testet flera gånger. När man har fått alla rätt går man vidare till punkt 2

2. Godkännande av AC via systemet IDAC

Innan du ansöker om rollen avsluta utbildningen i CANVAS med quiz. (alla rätt för att kunna få behörighet)

Logga in i IDAC portalen, länk https://idac.ki.se

I IDAC portalen så väljer du:

Tjänster → Begär åtkomst → sök efter korrekt roll: IDAC-Administrator INSTKOD där INSTKOD står för förkortningen för Institutionsnamn. Exempelvis: IDAC-Administrator BioNut.

OBSERVERA att rollen IDAC-Administrator INSTKOD Reset Password enbart ger behörighet till att byta lösenord och för denna behöver du inte gå utbildning!

ubw

Specificera en orsak när du begär detta t.ex att du ska jobba som IDAC som administratör och datum för utbildningen. När detta är utfört så kommer begäran att gå till närmaste chef och sedan till AC för godkännande.

Instruktionsfilmer

Kompletterande instruktionsfilmer finns på KI Play.
För att nå instruktionsfilmerna behöver du först logga in i KI Play innan du kan följa länkarna.
Logga in i KI Play här
I KI play så hittar du egna kanalen (heter Channels) : IDAC instruktionsfilmer

Är du chef, klicka på taggen "chef" för att hitta filmerna som är relevanta för dig.

Lärarledda kurser

Kurser i IDAC för dig som vill fördjupa dig i systemet och få hjälp, se KI-kalendern. Kurserna blir komplement till instruktionsfilmerna. Du behöver inga förkunskaper förutom grundläggande Windowskunskaper. Datorer finns på plats. Om du vill kan du ta med din egen dator, men det är inget måste.

För närvarande finns det inga tillfällen på grund av Covid-19

ST