Elisabeth Nilsson Jobs

Elisabeth Nilsson Jobs

Forskningsspecialist
Besöksadress: Gävlegatan 22B, plan 8, 11330 Stockholm
Postadress: K6 Kvinnors och barns hälsa, K6 Neuropsykiatri Bölte, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Jag arbetar som forskningsspecialist och utbildningsansvarig på Center of
    Neurodevelopmental Disorders at KI (KIND) vid institutionen för kvinnors och
    barns hälsa.
    Jag är legitimerad psykolog, specialist i klinisk psykologi och fil dr. Jag
    är specialiserad inom utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (UNF
    även kallade NPF) som autism, adhd, språkstörning, inlärningsstörningar,
    intellektuell funktionsnedsättning och motoriska störningar. Jag har
    mångårig erfarenhet av att jobba med barn och ungdomar med UNF, både
    kliniskt och inom forskning. Jag har även lång erfarenhet av undervisning,
    kurs- och materialutveckling.
    Jag är ansvarig för KIND utbildning. Våra kurser omfattar både utredning
    och behandling vid UNF, på grund- och specialistnivå. Utöver undervisning
    inom KINDs kurser, undervisar jag inom läkarprogrammet, KI och för
    specialistpsykologer inom Centrum för psykiatriforskning och har därtill en
    del andra föreläsnings- och handledningsuppdrag.
    Jag leder även KINDs interna arbetsgrupp KIND diagnostik för frågor om
    diagnostik och bedömningsunderlag vid UNF.
    *Akademiska
    meriter
    *
    * Filosofier doktor, Uppsala universitet 2018-12-14
    Avhandling/: /Recognizing Disability and Ability in Young Autistic
    Children Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social
    Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Psychology.
    * Filosofie magisterexamen 2000-12-14 /(pedagogik 40 p, engelska 40 p,
    Stockholms universitet, psykologi 200 p, Uppsala universitet/)
    * Psykologexamen, 200 p, Uppsala Universitet 2000-12-14
    * Påbyggnadskurs i Hörselvård, 20 poäng, Hälsohögskolan, Stockholm
    1993
    * Hörselvårdsassistentexamen. 80 p, Högskoleutbildning Örebro 1986
    *Certifikat och legitimationer*
    * Certifikat, Internationell oberoende ADOS tränare 2016-11-21
    * Behörighet specialist i klinisk psykologi 2013-02-21
    * Legitimation audionom 2006-04-06
    * Legitimation psykolog 2002-06-20

Forskningsbeskrivning

  • Mitt avhandlingsarbete omfattade visuell perception hos små barn med och
    utan autism. Jag är idag en del av Janina Neufelds forskargrupp där jag
    undersöker visuell perception hos vuxna autistiska personer. I projektet är
    jag även sakkunnig inom psykologisk test och bedömningsmetoder.
    Ett pågående arbete är även att beskriva autism ur ett
    utvecklingsperspektiv.
    *Publikationer*
    Vetenskapliga publikationer:
    * Konke, L. A., Forslund, T., Nilsson-Jobs, E., Nyström, P., Falck-Ytter,
    T., &
  • Brocki, K. (2022). How DoesTemperament in Toddlers at Elevated
    Likelihood for Autism Relate to Symptoms of Autism and ADHD at Three Years
    of Age?. /Journal of autism and developmental disorders/, /52/(3),
    995–1006. https://doi.org/10.1007/s10803-021-05001-z [1]
    * Nilsson ADDIN Mendeley Bibliography CSL_BIBLIOGRAPHY Jobs, E. N., Bölte,
    S., &
  • Ytter, T. F. (2019). Preschool Staff Spot Social Communication
    Difficulties , But Not Restricted and Repetitive Behaviors in Young
    Autistic Children. /Journal of Autism and Developmental
    Disorders/, /0/(0), 0. https://doi.org/10.1007/s10803-018-03867-0 [2]
    * Nilsson Jobs, E., Bölte, S., &
  • Falck-Ytter, T. (2018). Spotting Signs of
    Autism in 3-Year-Olds: Comparing Information from Parents and Preschool
    Staff. /Journal of Autism and Developmental
    Disorders/. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3821-5 [3]
    * Nyström, P., Gliga, T., Nilsson Jobs, E., Gredebäck, G., Charman, T. et
    al.(2018). Enhanced pupillary light reflex in infancy is associated with
    autism diagnosis in toddlerhood. /Nature Communications, 9/ [4]
    * Nilsson Jobs, E., Falck-Ytter, T., &
  • Bölte, S. (2018). Local and Global
    Visual Processing in 3-Year-Olds With and Without Autism. /Journal of
    Autism and Developmental Disorders/, /48/(6),
    2249–2257. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3470-8 [5]
    * Söderlund, G. B. W., &
  • Jobs, E. N. (2016). Differences in Speech
    Recognition Between Children with Attention Deficits and Typically
    Developed Children Disappear when Exposed to 65 dB of Auditory
    Noise. /Frontiers in Psychology, 7/. doi:10.3389/fpsyg.2016.00034
    Populärvetenskapliga artiklar:
    Specialpedagogen nr 1 2019
    * /”Vi vet för lite om små barns speciella förmågor”
    /
    Förskoleforum 2019
    * /"Särskild begåvning-vad är det/?"
    * /"Fakta om autismspektrumtillstånd"/
    * /"Sociala svårigheter vid autismspektrumtillstånd "/
    * /"Pedagogens kunskap viktig för att upptäcka AST" /
    * *
    [1] https://doi.org/10.1007/s10803-021-05001-z
    [2] https://doi.org/10.1007/s10803-018-03867-0
    [3] https://doi.org/10.1007/s10803-018-3821-5
    [4] http://dx.doi.org/10.1038/s41467-018-03985-4
    [5] https://doi.org/10.1007/s10803-018-3470-8

Artiklar

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI