Anders Sand
Biträdande Lektor
E-postadress: anders.sand@ki.se
Besöksadress: Blickagången 9 A, Enheten för logopedi F67, 14186 Stockholm
Postadress: H9 Klinisk vetenskap, intervention och teknik, H9 CLINTEC Logopedi, 171 77 Stockholm
Om mig
- Anställd som biträdande lektor i logopedi vid Enheten för logopedi (CLINTEC), Karolinska Institutet, sedan september 2021. Dessförinnan anställd som post doc vid samma enhet och innan det disputerade i psykologi 2016 vid Stockholm universitet.
Jag har samlat inspelade föreläsningar och seminarier om forskningsmetod, statistik och att lära sig den statistiska mjukvaran R på: https://docs.google.com/document/d/1LoCHKBLThKefBBR8uQ7ujNYLolFnwl-gti6…. Ni får gärna dela länken fritt med kollegor, men säga gärna att allt är ”work-in-progress” och att de bör höra av sig om något krånglar eller verkar felaktigt.
Forskningsbeskrivning
- Mitt huvudsakliga intresseområde är hur behandlingsinsatser bör utvärderas utifrån klinisk relevans och individdata i logopediska behandlingsstudier.
Jag ingår som medforskare, främst med kompetens i forskningsmetod och statistik, i olika forskningsområden vid enheten för logopedi, KI.
Inom forskningsområdet Tidig utveckling och avvikelser i tal och språk hjälpte jag till med att utföra en systematisk översikt och metaanalys av logopediska behandlingsinsatser för personer födda med läpp-, käk- eller gomspalt. Jag är även medforskare i ett projekt om att screena tidiga språkavvikelser utifrån barns jollerdebut.
On the Benefits of Speech-Language Therapy for Individuals Born With Cleft Palate: A Systematic Review and Meta-Analysis of Individual Participant Data https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00367
Asking parents about babbling at 10 months produced valid answers but did not predict language screening result 2 years later 10.1111/apa.16486
Inom forskningsområdet Röstfunktion och röststörningar är jag medforskare i en internationell utvärdering av könsbekräftande feminiserande röstterapi för transkvinnor. Jag bidrar främst med kompetens gällande att utvärdera behandlingen med fokus på kliniskt relevanta effekter.
Inom forskningsområdet Tal- och språkstörningar hos vuxna är jag bihandledare till doktorand Ineke Samson som undersöker påverkan av stamning på kvinnor och mäns livskvalitet och kommunikativa delaktighet.
A Cross-Sectional Investigation of the Impact of Stuttering on Swedish Females and Males in Childhood, Adolescence, and Young Adulthood 10.1044/2022_JSLHR-22-00043
Inom forskningsområdet Tal- och språkstörning hos barn och ungdomar är jag medforskare i ett projekt för att utvärdera språkförskolor som behandling för barn med grav språkstörning. Jag är också medforskare i ett projekt om att utvärdera ett instrument som kan användas för att utreda barn med taldyspraxi.
A preliminary validation of a dynamic speech motor assessment for Swedish-speaking children with childhood apraxia of speech https://doi.org/10.1080/14015439.2021.1943517
Jag fungerar också som allmän resurs i forskningsmetod och statistik på enheten för logopedi (KI).
Publikationer: 17 peer reviewed articles in international journals (2011-2022). Total citations 210. H-index: 6.
Undervisning
- Stockholm universitets rektor nominerade mig, år 2016, till Stiftelsen Längmanska kulturfondens Franke-stipendium därför att jag på eget initiativ och med starkt engagemang bidrog till att utveckla medarbetare och studenters kunskaper och kompetenser i nya statistiska metoder och mjukvara genom seminarier och utveckling av undervisning på grund och avancerad nivå.
Jag har kursansvar för
Forskningsmetod och statistik inom logopedi och audiologi (7, 5 hp), Fristående kurs på avancerad nivå
Statistik 1 (3 hp), T1 logopedprogrammet
Analys- och testmetodik (3 hp), T3 logopedprogrammet
Statistik 2 (4, 5 hp), T4 logopedprogrammet
Forskningsmetodik (3 hp), T7 logopedprogrammet
Artiklar
-
Article: JOURNAL OF SPEECH LANGUAGE AND HEARING RESEARCH. 2022;65(12):4608-4622
-
Article: LOGOPEDICS PHONIATRICS VOCOLOGY. 2022;47(4):230-238
-
Article: CLINICAL AND EXPERIMENTAL DENTAL RESEARCH. 2022;8(5):1130-1141
-
Article: ACTA PAEDIATRICA. 2022;111(10):1914-1920
-
Article: JOURNAL OF COMMUNICATION DISORDERS. 2022;99:106250
-
Article: APPLIED SCIENCES-BASEL. 2022;12(15):7691
-
Article: JOURNAL OF FLUENCY DISORDERS. 2021;67:105822
-
Article: SCANDINAVIAN JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2020;61(6):794-802
-
Article: PSYCHOLOGICAL SCIENCE. 2017;28(3):346-355
-
Article: CONSCIOUSNESS AND COGNITION. 2016;44:29-40
-
Article: FRONTIERS IN PSYCHOLOGY. 2016;7:198
-
Article: EXPERIMENTAL BRAIN RESEARCH. 2014;232(6):1707-1716
-
Article: COGNITIVE AFFECTIVE & BEHAVIORAL NEUROSCIENCE. 2012;12(1):151-160
-
Article: NEUROSCIENCE LETTERS. 2011;495(3):178-182
-
Article: NEUROREPORT. 2011;22(7):348-352
-
Article: BIOLOGICAL PSYCHOLOGY. 2011;86(1):83-89
Alla övriga publikationer
-
Review: JOURNAL OF SPEECH LANGUAGE AND HEARING RESEARCH. 2022;65(2):555-573