Karyon Mac

När du beställer en Mac-dator ansluts den till Karolinska Institutets plattform för datorer. Plattformen kallas för Jamf. Via den installeras standardprogramvaror, skrivare och andra generella verktyg som ska finnas på din dator. Installationen sker automatiskt när du kopplar din dator till nätet. Du kommer själv kunna installera program via Self Service. Du kommer märka mycket lite av att IT-avdelningen hanterar några av grund- och säkerhetsfunktionerna i bakgrunden.

Så funkar KI Karyon Mac

Vad ingår i plattformen?

MacOS

Logotyp med texten "macOS".
Foto: Apple

Vid leverans kommer datorn installerad med den senaste versionen av OS X. Du själv har administrationsrättigheter för din dator. Nödvändiga inställningar och begräsningar för säkerhet, tillförlitlighet och tillgänglighet av systemet gör IT-avdelningen genom Jamf.

Jamf

Logotyp med texten" jamf".
Foto: Jamf

Huvudkomponenten i plattformen är Jamf. Genom den installeras standardprogramvaror, skrivare och andra generella verktyg som ska finnas på alla Karolinska Institutets datorer. Med hjälp av Jamf kan IT-avdelningen styra över viktiga säkerhetsfunktioner som hårddiskkryptering och datorns brandvägg.

Jamf Connect

Logotyp med texten "jamf connect".
Foto: Jamf Connect

Med hjälp av verktyget Jamf Connect synkroniseras datorns lokala konto med ditt KI ID, när du är kopplad till nätet. Jamf Connect hanterar byte av lösenord på ett annat vis än tidigare vilket innebär att många av de problem Mac-användare tidigare upplevt kring detta nu är lösta.

Self Service

Logotyp med texten "SelfService".
Foto: SelfService.

Via Self Service installerar du dina program, applikationer och uppdateringar. När du beställer en licens för ett program kan du sedan ladda ner och installera det via Self Service. Dessutom finns en stor mängd standard appar, så att du slipper ladda hem dessa själv. I Self Service hittar du uppdateringar till nästa version av MacOS samt verktyg för att lösa eventuella problem.

OneDrive

Logotyp med texten "OneDrive".
Foto: Microsoft

Mapparna Skrivbord och Dokument kopplas till din OneDrive. När du byter dator synkroniseras din nya dator till ditt OneDrive-konto.

Säkerhetsfunktioner

Du själv har administratörsrättigheter för din dator. Skulle din dator bli stulen eller gå sönder finns din data kvar tack vare synkroniseringen till OneDrive.

För att säkerställa informationssäkerheten fullt ut finns det vissa funktioner som styrs av IT-avdelningen:

  • Filevault – Krypterar hårddisken och säkerställer att ingen obehörig kan komma åt data i händelse av förlust.
  • Brandvägg – Förhindrar obehöriga anslutningar över nätverket eller internet.
  • Gatekeeper – Övervakar och förhindrar installation av programvara som inte är kontrollerade och godkända av Apple eller IT-avdelningen.

Vid normal användning kommer du knappt märka av kontrollen av de bakomliggande funktionerna. Du kan även installera programvaror som inte finns i SelfService.

Ingen omväg till IT-avdelningen vid beställning

Plattformen installeras direkt så fort du ansluter din dator till nätet. Datorn behöver inte mellanlanda hos IT-avdelningen när du beställer den.

Efter aktiveringen kan du logga in direkt med ditt Office 365-konto och snabbt komma igång, oavsett var du befinner dig. Det enda du behöver är en anslutning till internet.

Har du en Mac-dator med det gamla systemet?

Om du redan har en Mac, migrerar du själv över till den nya plattformen så snart som möjligt.

Kontakt

Vid frågor om plattformen, kontakta IT-support vid KI