Skip to main content

Beställ IT-tjänster

Karolinska Institutet erbjuder IT-drifttjänster som institutioner och deras anställda kan använda sig av. Tjänsterna innefattar bland annat säker serverdrift, lagring och möjligheten att dela arbetsfiler med kollegor eller externa samarbetspartner.

Lagring och servrar

Backup as a Service (BaaS)

Backup as a Service (BaaS) är en tjänst för dig som behöver backa upp en eller flera servrar. Du kan själv koppla upp dig till servern och sätta igång backupen.

För vem passar tjänsten?

Tjänsten Backup as a Service passar anställda, anknutna eller grupper på Karolinska Institutet som är i behov av backup till existerande servrar.

Detta ingår i tjänsten

  • BaaS är baserat på IBM Tivoli Storage Manager (TSM) och Cristie’s Bare Machine Recovery för TSM (TBMR).
  • Mycket snabb återställningen av säkerhetskopior tack vare 100 procent diskbaserad lagring med hjälp av Cristie’s TBMR.
  • Omfattande stöd för databaser och applikationer, såsom MS SQL, MySQL, DB2 och MS Exchange.

Viktigt att veta om tjänsten

  • Institutioner som inte ingår i Samordnad IT behöver ett lagringsavtal med IT-avdelningen.
  • Servern som ska backas upp behöver ha en TSM klient installerad.
  • Serverns ägare ansvarar för att backa upp servern.IT-avdelningen rekommenderar att ägaren kontrollerar loggarna för att säkerställa att backupen genomfördes korrekt.

Miljö och säkerhet

  • Backupservrarna är placerade i ett professionellt datacenter, vilket innebär
    • Fysiskt skydd, samt kylning, avbrottsfri kraft med UPS och diesel
    • Energieffektivitet jämfört med servrar andra miljöer så som kontor

Support

För felanmälan och support kontakta IT-supporten.

Priser

  • 1,31 kr/GB/månad

Beställning och leverans

  • Beställ BaaS genom att fylla beställningsblanketten och skicka den till it-support@ki.se.
  • När IT-avdelningen har registrerat servern får du lösenordet för att kunna börja använda tjänsten.
  • Leveranstid för tjänsten är ca fem arbetsdagar.

Central lagring

Central lagring innebär lagring av data och filer på Karolinska Institutets lagringsserverar. Det finns fyra olika alternativ för var man kan lagra filer och data, beroende på vem som ska komma åt informationen: användarnas hemkatalog (H:), gruppernas gemensamma mappar (G:), projektmappar (P:) och labb-mappar (L:).

För vem passar tjänsten?

Tjänsten passar för institutioner, grupper och användare på Karolinska Institutet. Användaren måste vara anställd eller anknuten på KI och ha ett KI ID, samt ha behörighet för åtkomst till respektive lagringsyta.

Detta ingår i tjänsten

  • Användarnas hemkataloger (H:): Användarens personliga lagringsyta som bara den enskilde användaren kommer åt.
  • Gruppernas gemensamma katalog (G:): Tillgången till mappen styrs av vilka som är anställda eller anknutna till gruppen. När en ny person börjar i gruppen får den automatisk tillgång till mappen och förlorar tillgången när den slutar.
  • Projektmapparna (P:): Beställaren kan själv välja vilka som ska ha tillgång till lagringsytan. Den är inte låst på grupper eller institution. Projektmappar passar för samarbeten och projekt mellan grupper eller institutioner.
    Mappens ägare kan själv sätta rättigheter för undermapparna som skapas. I så fall ansvarar ägaren själv för behörighet till mappen och dess undermappar.
  • Labb-mappar (L:): Lagringsyta med tillgång från labb-nätverken. Om du inte redan har en mapp på L: kan du beställa en mapp hos IT-supporten, antingen till dig själv eller som samarbetsmapp mellan flera användare.

Viktigt att veta om tjänsten

  • För att kunna använda lagringsytorna behöver användaren ha ett KI ID och vara behörig för de olika typerna av lagringsyta.
  • För att nå lagringsservrarna måste du vara ansluten till ett internt KI-nätverk eller använda VPN.
  • För att använda tjänsten behöver institutionen ha ett lagringsavtal med IT-avdelningen, om institutionen inte ingår i Samordnad IT.

Miljö och säkerhet

  • Lagringsservrarna är placerade i en professionell datahall, vilket innebär
    • Redundans i och med servar både i Solna och Flemingsberg
    • Fysiskt skydd, samt kylning, avbrottsfri kraft med UPS och diesel
    • Energieffektivitet jämfört med servrar andra miljöer så som kontor
  • Skydd av servrar med antivirus

Support

Priser

  • Gratis för upp till 100 GB lagring fördelat på KI Cloud och lagringsservrarna H:, G:, P:, och L:
  • 0,10 SEK per GB över 100 GB och per månad.
  • Pris- och villkorsförändringar kommuniceras minst tre (3) månader innan de blir gällande.

Beställning och leverans

  • Karolinska Institutets lagringsservrar är tillgängliga för alla institutioner inom Samordnad IT.
  • Övriga institutioner kan få tillgång till lagringen genom att skriva ett lagringsavtal med IT-avdelningen.
  • Har du behov av mycket lagring (ca 1 TB och uppåt), kontakta IT-supporten innan du beställer för att säkerställa att det finns tillräckligt stort utrymme.

Co-location

Co-location är en plats för en server i en professionell datahall. Co-location används när man inte kan virtualisera servern. För virtuella servrar, se tjänsten IaaS Virtuell Server.

För vem passar tjänsten?

Co-location passar grupper, institutioner och core faciliteter på Karolinska Insitutet som har servrar som inte kan virtualiseras.

Detta ingår i tjänsten

  • Plats i ett serverrack med två strömkablar och en nätverksanslutning per server.
  • Datacenter som är utrustat är utrustat med reservkraft, branddetektering och utrustning för släckning.
  • Tillgång till serverhallen tillsammans med en av IT-avdelningens tekniker.

Viktigt att veta om tjänsten

  • Tjänsten co-location är till för serverar som kan monteras i standardserverrack och som inte kan virtualiseras.
  • Om du vill få tillgång till serverhallen, kontakta it-support@ki.se minst en arbetsdag i förväg. En av IT-avdelningens tekniker kommer att följa med dig.
  • Beställaren ansvarar för serverns drift och säkerhet. Det innebär att säkerställa att operativsystemet är uppdaterat och att virusskydd med uppdateringar av definitionsfiler och antivirus ska vara installerade.
  • I beställarens ansvar ingår att uppfylla KI:s och IT-avdelningens policies/regler/riktlinjer för IT-säkerhet.
  • Beställaren ansvarar för alla tjänster och applikationer som installeras på servern.
  • Användaren ska anmäla fel och andra incidenter skyndsamt till it-support@ki.se.
  • IT-avdelningen förbehåller sig rätten att isolera servern från resten av nätverket i fall en säkerhetsrisk identifieras.
  • Överenskommelsen gäller tillsvidare med en uppsägningstid på tre (3) månader.

Miljö och säkerhet

Lagringsservrarna är placerade i ett professionellt datacenter, vilket innebär

  • Fysiskt skydd, samt kylning, avbrottsfri kraft med UPS och diesel
  • Energieffektivitet jämfört med servrar andra miljöer så som kontor

Support

Priser

  • 200 sek/U/månad.
  • Pris- och villkorsförändringar kommuniceras minst tre (3) månader innan de blir gällande.

Beställning och leverans

Databashotell SQL

Databashotell är en tjänst med drift och underhåll av MSSQL-instanser och databaser som utgörs av fysiska servrar i ITAs datahallar.

Databashotellet kan ha olika utformningar beroende på vilken typ man väljer.

Contained database/Shared instance

  • Innebär att man endast ser sin egen databas och använder sig av egen collation.
  • Användarkonton finns i samma databas. Detta innebär att anslutningssträngen måste innehålla databasnamnet.
  • Egna konton kan skapas av kundens IT-administratör.

Non Contained database/Shared instance

  • Användarkonton finns i en gemensam separat databas.
  • Alla databaser i instansen är synliga men endast den egna går att komma åt.
  • Användarkonton för databas administreras av ITA.

Database/Own instance

Om applikationen kräver högre säkerhet och en egen instans behövs för att säkerställa och garantera att övriga kunders databaser avsiktligt/oavsiktligt kommer åt den egna databasen.

Tjänsten innefattar

  • Plats för databas eller instans i databashotell
  • Analys av felmeddelanden
  • Administration av index och tabeller på begäran
  • Underhåll av databas
  • Hantering av uppdatering och uppgradering
  • Incident/Change-hantering
  • Framtagande av schema för säkerhetskopiering
  • Säkerhetskopiering och återläsning
  • Grundläggande övervakning
  • Dubblerad hårdvara och serverhall för redundans

Pris: På förfrågan.

Beskrivning Databashotel SQL (pdf)

    IaaS virtuell server (Infrastructure as a Service)

    IaaS Virtuell Server är en tjänst för dig som behöver hyra en server. Du bestämmer själv hur servern ska vara konfigurerad och betalar bara för den kapacitet som behövs.

    För vem passar tjänsten?

    Tjänsten passar forskargrupper, institutioner eller core-faciliteter som har behov av en server.

    Detta ingår i tjänsten

    • Hyra av serverkapacitet i form av vCPU’er, RAM och lagring. Beställaren definierar själv konfigurationen efter behov.
    • Beställaren har administratör/root-rättigheter för servern.
    • Servern kan sättas upp utan operativsystem, med Windows Server 2016 eller 2019, eller Linux CentOS 8.
    • Backup av servern med snapshots en gång per dygn ingår. Backupen sparas i 30 dagar.
    • Servrarna har failover, vilket innebär att om underliggande hårdvara får ett fel startas servern upp igen i ett annat datacenter. Vid faillover kan tjänster som körs på servern komma att avbrytas. Beställaren behöver verifiera att tjänsterna fungerar när servern har startats i det andra datacentret.

    Viktigt att veta om tjänsten

    • Beställaren ansvarar för serverns drift och säkerhet. Det innebär att säkerställa att operativsystemet är uppdaterat och att virusskydd med uppdateringar av definitionsfiler och antivirus ska vara installerade.
    • Den lokala brandväggen ska vara aktiverad. Ändringar i den lokala brandväggen sköts av beställaren.
    • I beställarens ansvar ingår att uppfylla KI:s och IT-avdelningens policies/regler/riktlinjer för IT-säkerhet.
    • Applikationsinstallation, drift eller support sköts inte av IT-avdelningen.
    • Beställaren ansvarar för alla tjänster och applikationer som installeras på servern.
    • Servern måste ha VMware Tools installerat.
    • Kopplar man andra lagringslösningar (som t.ex. central lagring) till servern sköts backup av data enligt rutinerna för den tjänsten.
    • IT-avdelningen förbehåller sig rätten att isolera servern från resten av nätverket om en säkerhetsrisk identifieras.

    Miljö och säkerhet

    Lagringsservrarna är placerade i ett professionellt datacenter, vilket innebär

    • Fysiskt skydd, samt kylning, avbrottsfri kraft med UPS och diesel
    • Energieffektivitet jämfört med servrar andra miljöer så som kontor

    Support

    Priser

    Uppsättningskostnad: 1000 SEK (engångskostnad)

      vCPU 656 SEK/st/år vilket ger 54,67 SEK/st/månad styck
      RAM 265 SEK/GB/år vilket ger 22,08 SEK/GB/månad GB
      Lagring 52,1 SEK/GB/år vilket ger 4,34 SEK/GB/månad per GB SSD

      Licens för operativsystemet ingår i kostnaden fram till februari 2020, efter det kan licensavgift för Windows Server tillkomma.

      Överenskommelsen gäller tillsvidare med en uppsägningstid på tre (3) månader.

      Exempelserver 1:
      2 vCPU’er, 4 GB RAM och 100 GB lagring kostar ca 632 SEK/månad.

      Exempelserver 2:
      4 vCPU’er, 8 GB RAM och 100 GB lagring kostar ca 820 SEK/månad.

      Beställning och leverans

      KI Box

      KI Box är en fildelningstjänst i molnet. Den ger dig möjligheter att komma åt dina filer från datorn, telefonen eller andra mobila enheter. Du kan enkelt dela filer både med kollegor inom Karolinska Institutet och med kollegor och samarbetspartner som inte arbetar på KI.

      För vem passar tjänsten?

      Anställda och anknutna på Karolinska Institutet kan använda KI Box.

      Detta ingår i tjänsten

      • Tjänsten innefattar ett konto hos Box med 100 GB utrymme för fildelning.

      Viktigt att veta om tjänsten

      • Datat som sparas på KI Box ligger på servrar i USA. Det innebär att du inte ska spara känslig information i KI Box. KI har ingen kontroll över vad som sker med data som lagras i Box.
      • Det ingår 100 GB lagring i Box-kontot.
      • Filerna får vara max. 15 GB.
      • Ditt KI Box-konto skapas första gången du loggar in med ditt KI ID och lösenord.

      Miljö och säkerhet

      • Data som läggs på KI Box lagras på serverar i USA. Det är inte lämpligt att använda Box för personuppgifter, sekretesskyddad information och annat känsligt material.
      • Box servar är placerade i en professionell datahall, vilket är fördelaktigt ur ett miljöperspektiv.

      Support

      För felanmälan och support kontakta IT-supporten.

      Priser

      Tjänsten ingår i IT-avgiften. Det tillkommer ingen extra kostnad när du skapar ett Box-konto.

      Beställning

      Du behöver inte beställa KI Box för att börja använda det. Du kan själva skapa ett konto. Läs mer om KI Box och hur du skapar ett konto.

      KI Cloud

      KI Cloud är en molntjänst där data lagras och säkerhetskopieras inom IT-avdelningens datacenter. Du kan komma åt dina filer från datorn, telefonen eller andra mobila enheter och webben. Du kan också enkelt dela filer både med kollegor inom KI och med kollegor och samarbetspartner som inte arbetar på Karolinska Institutet.

      För vem passar tjänsten?

      Anställda och anknutna på Karolinska Institutet har ett KI Cloud-konto.

      Detta ingår i tjänsten

      • Lagring och delning av data via servrar som hanteras av KI.
      • 100 GB lagring gratis fördelad på KI Cloud och lagringsservrarna H:, G:, P:, L:.

      Viktigt att veta om tjänsten

      • För att använda KI Cloud behöver du ha ett KI ID.
      • Data på KI Cloud lagras på KI:s egna servrar.

      Miljö och säkerhet

      • Lagringsservrarna är placerade i en professionell datahall, vilket innebär
        • Redundans i och med servar både i Solna och Flemingsberg
        • Fysiskt skydd, samt kylning, avbrottsfri kraft med UPS och diesel
        • Energieffektivitet jämfört med servrar andra miljöer så som kontor
      • Skydd av servrar med antivirus

      Support

      Priser

      • Gratis för upp till 100 GB lagring fördelat på KI-Cloud och lagringsservrarna H:, G:, P:, och L: inte går över 100 GB.
      • 0,10 SEK per GB över 100 GB och per månad.

      Beställning och leverans

      Du behöver inte beställa KI Cloud för att börja använda det. Logga in på https://owncloud.ki.se/ med ditt KI ID och lösenord för att komma igång.

      EduPrint

      EduPrint är Karolinska Institutets utskriftstjänst.

      För vem passar tjänsten?

      Alla medarbetare och studenter som har ett KI-kort och ett KI ID kan använda EduPrint.

      Detta ingår i tjänsten

      • Utskrifter, scanning och kopiering.
      • Leverans och installation av skrivare.
      • Service av skrivare.
      • Drift och support av utskriftssystemet.
      • Tjänsten omfattar leverans av toner och häftklammer till angiven leveransadress, men inte utbyte och påfyllnad av dessa.

      Viktigt att veta om tjänsten

      • Användaren måste ha ett KI ID och KI-kort.
      • Skrivare och datorn som används för att skicka skrivaruppdraget måste vara anslutna till KI:s nätverk.
      • Datorn som skickar uppdraget måste vara en KI-dator (vara del av IT-avdelningens Active Directory) eller ha utskriftsklienten installerad. Du kan också skriva ut via webbportalen Papercut.

      Miljö och säkerhet

      • Du betalar för det faktiska antal sidor du skriver ut, vilket leder till både en kostnadsbesparing och mindre miljöpåverkan.
      • Leverantören Ricoh är specialiserad på skrivare och tillhandahåller hela infrastrukturen och säkerheten för systemet.

      Support

      • För felanmälan och support kontakta IT-supporten.
      • Vid fysiska fel av skrivaren kan en Ricoh-tekniker felsöka på plats.
      • Toner levereras till angiven leveransadress.

      Priser

      Kontakta it-support@ki.se för mer information om priser för utskriftstjänsten.

      Priser per utskrift:

      • A4 svartvitt: 0,13 sek
      • A4 färg: 0,46 sek
      • A3 svartvitt: 0,25 sek
      • A3 färg: 0,92 sek

      Beställning och leverans

      • Beställ EduPrint genom att fylla i beställningsblanketten samt följande uppgifter och skicka dem till it-support@ki.se:
        • Kontaktperson på institutionen (namn, mejladress och telefon)
        • Antal skrivare
        • Antal användare
        • Uppskattat antal utskrifter per användare/månad
        • Leveransadress (hus, våningsplan, rumsnummer)
        • Nummer på det närmaste nätverksuttaget
        • Önskat leveransdatum (tidigast om 6 veckor)
      • Du kommer att kontaktas av en kundansvarig från IT-avdelningen för att skriva avtal.
      • Leveranstid för skrivare från leverantören Ricoh är ca sex veckor.

      Licenshantering

      IT-avdelningen beställer och hanterar licenser för program för hela Karolinska Institutet.

      För vem passar tjänsten?

      Anställda och anknutna på Karolinska Institutet

      Detta ingår i tjänsten

      • Förhandling av både nya och befintliga licensavtal för programvaror, samt underhåll av avtalen.
      • Inköp av licenser från i avtalen bestämda återförsäljare.
      • Distribution av licensierad programvara. Användaren kan ladda ner program i Software Center (PC) eller Self Service (Mac), eller manuellt med hjälp av IT-supporten eller institutionens licensansvarig.
      • Uppföljning och inventering av licenser med bland annat licenshanteringsverktyget Snow.

      Viktigt att veta om tjänsten

      Följande krav gäller för att få använda licenser inköpta via KI:

      • Datorn som licensen ska användas på måste vara inköpt med KI‑medel.
      • Datorn måste ha en Snow-agent installerad. Den används bl.a. för att säkerställa att KI har rätt antal licenser för våra datorer.

      Det är viktigt att vi på Karolinska Institutet efterlever våra licensavtal med programvaruleverantörerna. I annat fall löper KI ekonomiska risker, så som viten och skadestånd. Vi riskerar även att förlora rätten att använda licenser som är avsedda för lärosäten.

      Tilläggstjänster

      IT-avdelningen kan köpa in vissa licenser som idag inte finns i Wisum eller ett annat befintligt avtal. Användaren vänder sig till IT-supporten vid behov.

      Support

      För felanmälan och support kontakta IT-supporten.

      Priser

      • Priser för respektive programvara finns i beställningsportalen Wisum.
      • Institutionen faktureras två till fyra ggr/år i efterskott.

      Beställning och leverans

      Användaren beställer licensen via beställningsportalen Wisum och kan sedan ladda ner program i Software Center (PC) eller Self Service (Mac), eller manuellt med hjälp av IT-supporten eller institutionens licensansvarig.

      Mer information om tjänsten

      Lista över tillgängliga programvarulicenser

      Office 365

      Office 365 är en prenumerationstjänst från Microsoft som innehåller bland andra programmen Word, Excel, Powerpoint och Outlook. Office 365 innefattar även vissa molnbaserade tjänster så som lagringslösningen OneDrive och samarbetsverktyget Teams.

      Du kan nå programmen i Office 365 både från din dator och mobila enheter när du är uppkopplad. Office 365 fungerar både för Mac, PC och mobila enheter med iOS och Android.

      För vem passar tjänsten?

      Anställda och studenter med Mac, PC, iOS- eller Androidenheter kan använda Office 365.

      Detta ingår i tjänsten

      • Exempel på inkluderade program:
        • Word
        • PowerPoint
        • Excel
        • Outlook
        • Teams
        • OneDrive (5 TB för medarbetare, 1 TB för studenter, lagring inom EU)
        • Sharepoint
      • Arbete i programmen online och offline
      • Installation på fem enheter (behöver inte vara KI-enheter)

      Viktigt att veta om tjänsten

      • Du måste ha ett KI ID för att kunna nyttja verktyget.
      • För att få verktygets fulla potential måste du vara uppkopplad. Du kan nå verktyget via portal.office.com i din webbläsare.

      Tilläggstjänster

      • Du kan köpa till verktyg (t.ex. Visio) som inte ingår i standardutbudet via beställningsverktyget Wisum.

      Miljö och säkerhet

      • Som anställd behöver du kunna logga in med tvåfaktorautentisering (lösenord och kod som genereras av en app eller som du får via sms).
      • Dokument sparas i OneDrive som är Microsofts lagringstjänst i molnet. Data sparas inom EU.

      Support

      Priser

      Tjänsten ingår i IT-avgiften. Det tillkommer ingen extra kostnad när du använder Office 365.

      Beställning och leverans

      Du behöver inte beställa Office 365, eftersom tjänsten ingår i IT-avgiften. Du kan beställa verktyget som inte ingår i standardutbudet via Wisum.

      Mer information om tjänsten

      RedCap

      RedCap är ett verktyg för att genomföra webbaserade undersökningar och dataanalys. Tjänsten möjliggör datainsamling i realtid och/eller offline. Efter insamlingen kan du bearbeta, strukturera, analysera dina data efter projektets behov.

      För vem passar tjänsten?

      RedCap passar för forskare som är i behöv av att samla in data.

      Detta ingår i tjänsten

      • Webbgränssnitt för att använda verktyget.
      • Upplägg av så kallade projektägarkonton.
      • Uppdateringar av verktyget inklusive test av nya versioner.

      Viktigt att veta om tjänsten

      • Användaren måste ha ett KI ID eller EduID.
      • IT-avdelningen skapar projektägarkonton (minst två personer med KI ID per institution) som i sin tur kan skapa projekt. Hantering av projekten och nya användare sker av projektägaren.
      • Verktyget är webbaserad.
      • Avtal sluts institutionsvis.

      Support

      För felanmälan och support kontakta IT-supporten.

      Priser

      • 500 kr/månad.
      • 0,66 kr/per GB lagrad data/månad.
      • Debiteras månadsvis.

      Beställning och leverans

      Beställ RedCap genom att fylla i beställningsblanketten och skicka den till it-support@ki.se. Du kommer att kontaktas av en kundansvarig från IT-avdelningen för att skriva avtal.

      Wisum

      Wisum är en webbportal för beställning av upphandlade IT-produkter (datorer, datortillbehör, programvaror och telefoni mm.) som betalas med KI-medel.

      Institutionens prefekt eller AC utser attesterare som attesterar beställningar för institutionen.

      Umeå Universitet förvaltar och äger Wisum.

      För vem passar tjänsten?

      Anställda och anknutna på Karolinska Institutet kan använda Wisum.

      Detta ingår i tjänsten

      • Drift och förvaltning av beställningsportalen via Umeå Universitet.
      • Upphandling av avtal för produkter i beställningsportalen.

      Viktigt att veta om tjänsten

      • Alla medarbetare vid KI med KI ID kan komma åt webbportalen via en webbläsare.

      Support

      För felanmälan och support kontakta IT-supporten. Exempel på support är att stödja medarbetarna vid inköp av våra standarddatorer eller säljstöd och rekommendationer för produkter som inte ingår i standardutbudet.

      Miljö och säkerhet

      • Standarddatorer i Wisum är miljöcertifierade.
      • Medarbetarna måste ha ett KI ID för att komma åt tjänsten.

      Priser

      Tjänsten ingår i IT-avgiften. Det tillkommer ingen extra kostnad när du använder Wisum.

      Beställning och leverans

      Du behöver inte beställa Wisum. Alla med KI ID kan logga in.

      Ärendehanteringssystem Nilex Enterprise

      IT-avdelningen erbjuder möjligheten att ansluta sig till ärendehanteringssystemet Nilex Enterprise. Genom att använda Nilex Enterprise ges möjlighet att hantera användares och kunders frågor och ärenden på ett strukturerat och effektivt sätt med snabbare hantering som följd. Det ger även spårbarhet och möjlighet att dela information och se vem som arbetar med ärendet. Nilex hjälper dig även att hantera ärenden som skapats från olika kanaler som e-post och telefon.

      Fördelar med systemet

      • Strukturerad hantering av alla ärenden
      • Lätt att tilldela ärenden och se vem som arbetar med det
      • Spårbarhet
      • Delad information
      • Allt på ett ställe
      • Rapporter/statistik.

      Tjänsten innebär att kunden har en egen instans av Nilex Enterprise i IT-avdelningens Nilexmiljö. Server och databas delas med IT-avdelningen och med hjälp av behörigheter och konfigurationer styrs vad handläggarna ska se i systemet. IT-avdelningen administrerar miljön och konfigurationen på uppdrag av kunden och utfört arbete debiteras per timme. IT-avdelningen säkerställer att utrymme finns i servermiljön.

      Tjänsten innefattar

      • Drift och administration av Nilex Enterprise
      • Rådgivning inför införandet
      • Support, både genom IT-support och Nilex egen support.

      Beskrivning ärendehanteringssytem Nilex Enterprise (pdf)

        Telefoni

        Mobil anknytning (MEX)

        En mobil anknytning (MEX) är en anknytning i Karolinska Institutets växel som är kopplad till en mobiltelefon. Med en mobil anknytning får du anknytningsnummer, mobilabonnemang inklusive samtalskostnader inom Sverige samt till utlandet, telefonistfunktion och hänvisningsmöjlighet till ett fast pris.

        För vem passar tjänsten?

        En mobil anknytning passar för medarbetare vid Karolinska Institutet.

        Detta ingår i tjänsten

        • Anknytning 08-524 8x xxx.
        • Mobilabonnemang.
        • Fria samtal inom Sverige samt från Sverige till utlandet.
        • Fria sms och mms till svenska abonnemang i Sverige samt utanför Sverige men inom EU/EES.
        • Surfpaket i olika storlekar inom Sverige.
        • Växeltelefonist.
        • Röstbrevlåda och notifiering via e-post eller sms.
        • Manuell hänvisning.
        • Automatisk hänvisning via röststyrning.
        • Hänvisning via webben i systemet CMG Web.
        • Automatisk telefonist (söker och kopplar till medarbetare inom universitetet när du ringer 88 888).
        • Telefonkonferenstjänst i CMG Web.

        Viktigt att veta om tjänsten

        • Som standard är roaming spärrad.
        • Löpande surf per MB är avstängt.
        • När du befinner dig i utlandet fungerar abonnemanget som ett fristående abonnemang och andra priser gäller, se prislistan.

        Tilläggstjänster

        • Upphävning av roamingspärren.
        • Ändring av samtalskategori för att kunna ringa utomlands.
        • Extra datasim (ett extra simkort som delar huvudabonnemangets surfpott, se mer information om tjänsten under ”Extra datasim”).
        • Extra surfpaket om månadspotten tar slut (behöver du köpa till ett extra surfpaket oftare än en gång, höj abonnemangets ordinarie surfpott istället).

        Support

        För felanmälan och support kontakta IT-supporten. Exempel på support:

        • Felsökning av anknytning eller mobilnummer.
        • Spärra eller aktivera ett simkort.
        • Frågor rörande surfpott, wifi, hänvisning, e-post i mobilen, röstbrevlåda, konferenstjänsten etc.

        Priser

        • För abonnemangets kostnader och de olika surfnivåerna, se prislistan.
        • När du befinner dig i utlandet gäller priserna för ett fristående abonnemang, se prislistan under samtal/sms/mms/surf i utlandet.
        • Tjänsten debiteras 1 gång per månad. Telefoniansvarig på institutionen registrerar projektnumret i debiteringssystemet Companion.

        Beställning och leverans

        Telefoniansvarig på institutionen beställer mobil anknytning (MEX) i Wisum. Institutionerna köper själva mobiltelefon (eller annan enhet) i Wisum.

        Att lyfta roamingspärren beställs av telefoniansvarig av IT-supporten.

        Extra datasim

        Tjänsten extra datasim är ett extra simkort till ett huvudabonnemang. Du kan lägga till ett extra datasim till fristående mobilabonnemang, mobila anknytningar och mobila bredband.

        Vem passar tjänsten?

        Ett extra datasim passar anställa och anknutna på Karolinska Institutet som vill kunna surfa från flera enheter.

        Vad ingår i tjänsten?

        • Ett extra simkort som delar huvudabonnemangets surfpott.

        Support

        För felanmälan och support kontakta IT-supporten. Exempel på support är att byta eller aktivera ett simkort.

        Priser

        • 50 kr/månad
        • Tjänsten debiteras 1 gång per månad. Telefoniansvarig på institutionen registrerar projektnumret i debiteringssystemet Companion.

        Beställning

        Kontakta telefoniansvarig på din institution, som sedan beställer simkortet i Wisum.

        Faxtjänst

        Med faxtjänsten kan du skicka och ta emot fax via mejl.

        För vem passar tjänsten?

        Faxtjänsten passar för medarbetare på Karolinska Institutet som behöver kunna skicka och ta emot fax.

        Detta ingår i tjänsten

        • Skicka och ta emot fax vi mejl (bilaga som pdf eller tif).
        • Tjänsten konverterar mejlets innehåll och bilagor till fax.
        • Faxnummer. Du kan också koppla ett befintligt faxnummer till tjänsten.

        Tilläggstjänster

        Tjänsten finns med eller utan kryptering (TLS) för känsligt innehåll.

        Support

        För felanmälan och support kontakta IT-supporten.

        Miljö och säkerhet

        • Fax lagras endast tillfälligt under leverans.
        • Full spårbarhet och krypterad information.

        Priser

        • Anslutningskostnad (engångskostnad): 49 kr.
        • 195 kr/mån (max. 1000 sidor).
        • 0,99 kr för varje sida över 1000 sidor.
        • Kryptering (TLS)
          • 499 kr engångskostnad
          • 39kr/månad tillägg
        • Uppsägningstid 3 mån

        Beställning och leverans

        Skicka följande uppgifter till it-support@ki.se:

        • Mejladressen som faxnumret ska kopplas till.
        • Befintligt faxnummer, annars skapas ett nytt nummer.
        • ZZ-kod för fakturering.

        När e-postkontot har kopplats ihop med ett faxnummer tar det ca en timme innan du kan använda tjänsten.

        Fristående mobilabonnemang

        Ett fristående mobilabonnemang är ett abonnemang utanför Karolinska Institutets växel.

        För vem passar tjänsten?

        Fristående mobilabonnemang passar medarbetare på Karolinska Institutet som vill ha ett mobilabonnemang som inte är kopplad till växeln.

        Detta ingår i tjänsten

        • Mobilabonnemang.
        • Röstbrevlåda.
        • Surfpaket i olika storlekar.

        Viktigt att veta om tjänsten

        • Fristående mobilabonnemang är vid beställning öppna för roaming och samtal utomlands.
        • Löpande surf per MB är avstängt.

        Tilläggstjänster

        • Extra datasim (simkort som delar abonnemangets surfpott, se mer information under tjänsten ”extra datasim”).
        • Extra surfpaket om månadens surf tar slut. Behöver du lägga till extra surf mer än en gång, öka istället abonnemangets ordinarie surfvolym.

        Support

        För felanmälan och support kontakta IT-supporten. Exempel på support är felsökning av abonnemang och simkort, att byta och aktivera ett simkort, frågor rörande surfpott, wifi, röstbrevlåda eller e-post i mobilen.

        Priser

        • Se prislistan för priser för abonnemang, sms/mms, samtalspriser i Sverige och utlandet.
        • Tjänsten debiteras 1 gång per månad. Telefoniansvarig på institutionen registrerar projektnumret i debiteringssystemet Companion.

        Beställning

        Telefoniansvarig på institutionen beställer fristående mobilabonnemang i Wisum.

        Mobilt bredband

        Med ett mobilt bredband kan du koppla upp dig till nätet var som helst där mobiltäckning finns.

        För vem passar tjänsten?

        Mobilt bredband passar medarbetare som behöver koppla upp sig till nätet utanför Karolinska Institutets campus.

        Detta ingår i tjänsten

        • Ett abonnemang med simkort och tillhörande mobilnummer.

        Viktigt att veta om tjänsten

        • Som standard vid beställning är alla abonnemang öppna för roaming.
        • Som standard är löpande surf per MB avstängd.
        • För att kunna använda tjänsten måste datorn ha plats för ett simkort. Använd alternativt en dongel eller en mobil hot spot. Du hittar rekommenderade produkter i Wisum.

        Tilläggstjänster

        • För M2M-applikationer kan du beställa till en fast IP-adress utan extra kostnad.
        • Extra datasim som delar huvudabonnemangets surfpott. Läs mer under ”extra datasim”.

        Support

        För felanmälan och support kontakta IT-supporten. Exempel på support är felsökning av abonnemang och simkort, att byta eller aktivera ett simkort, samt frågor kring surfpott och wifi.

        Priser

        För abonnemangets kostnader och de olika surfnivåerna, se prislistan.

        Beställning och leverans

        • Telefoniansvarig på institutionen beställer tjänsten mobilt bredband i Wisum.
        • Tjänsten debiteras 1 gång per månad.

        Sms-tjänst

        Med sms-tjänsten kan du skicka sms till en eller flera mottagre med hjälp av systemet SMS Connect.

        För vem passar tjänsten?

        Sms-tjänsten passar medarbetare på Karolinska Institutet som vill skicka ut sms till en eller flera grupper inom och utanför KI.

        Detta ingår i tjänsten

        • Utskick av sms till en eller flera kontakter/grupper.
        • Omgående eller schemalagda utskick (upp till 5 år i framtiden), samt återkommande sms.
        • Historik över skickade sms en månad tillbaka i tiden.
        • Leveransstatus för skickade sms.
        • Stöd för Unicode och Flash.
        • Ladda mottagare från adressbok eller nummerlista.

        Viktigt att veta om tjänsten

        • Du når tjänsten via webbsidan smsteknik.se

        Tilläggstjänster

        • Virtuellt svarsnummer.
        • Knyta svar i SMS Connects inkorg till en e-postadress eller URL.
        • Enkel registrering och avregistrering för nyhetsutskick.

        Support

        För frågor kring sms-tjänsten, kontakta SMS Tekniks support Mån-Fre 08.00-17.00, info@smsteknik.se, 0524-103 50.

        För frågor kring beställningen kan du också vända dig till IT-supporten.

        Priser

        • SMS Connect underkonto: 69 SEK per månad
        • Virtuellt nummer: 25 SEK per månad
        • Utgående sms: 0,49 SEK/styck
        • Inkommande sms: 0 SEK/styck
        • Abonnemang faktureras 3 månader i förskott på angiven ZZ-kod. Sms faktureras efterföljande månad.

        Beställning och leverans

        1. Fyll i beställningsformuläret och skicka det till info@smsteknik.se.
        2. Kontot läggs upp som underkonto till Karolinska Institutet, kundernummer 8337.
        3. När kontot är uppsatt får du återkoppling till mejladressen som du har angett i beställningsformuläret.

        Mer information om tjänsten

        Mer information om tjänsten hittar du på smsteknik.se.

        Telefonkonferens

        Med konferenstjänsten kan du sätta upp telefonkonferens från din egna anknytning med hjälp av systemet Inconference.

        För vem passar tjänsten?

        Konferenstjänsten passar medarbetare på Karolinska Institutet som har en anknytning i växeln och vill sätta upp en telefonkonferens.

        Detta ingår i tjänsten

        • Möjlighet att sätta upp en telefonkonferens.

        Viktigt att veta om tjänsten

        • Konferenstjänsten ingår i tjänsterna mobil anknytning (MEX) och fast telefoni.
        • Inloggning med KI-ID på https://cmg.ki.se.

        Miljö och säkerhet

        Att hålla konferenssamtal kan minska behov av resor och kan därmed ha en positiv miljöverkan.

        Support

        För felanmälan och support kontakta IT-supporten. Exempel på support är kontroll av inloggningsuppgifter och guidning i systemet.

        Priser

        Kostnaden för konferenssamtal ingår i abonnemangkostnaden för mobila anknytningar (MEX) och fasta anknytningar, se prislistan.

        Beställning och leverans

        Tjänsten ingår i abonnemangskostnaden för mobila och fasta anknytningar i Karolinska Institutets växel och behöver inte beställas. Logga in i CMG Web för att sätta upp en telefonkonferens.

        Virtuell anknytning

        En virtuell anknytning är en anknytning i växeln som inte är kopplad till en fysisk telefon.

        För vem passar tjänsten?

        En virtuell anknytning passar medarbetare på Karolinska Institutet som behöver ett anknytningsnummer för till exempel gruppnummer eller larm.

        Detta ingår i tjänsten

        • En virtuell anknytning som styrs om till en tjänst eller ett gruppnummer.
        • Att lägga till medlemmar på eventuellt gruppnummer.

        Support

        För felanmälan och support kontakta IT-supporten.

        Priser

        • 50 kr per månad.
        • Tjänsten debiteras 1 gång per månad.

        Beställning och leverans

        Telefoniansvarig på institutionen kan beställa en virtuell anknytning i Wisum.