100 trappsteg - varje dag, resten av livet

Nedräkningen har börjat inför "Trappans dag" den 22 september. Inspirera och låt dig inspireras av folkhälsoinitiativet #100trappsteg!

”Att gå i trappor är ett fantastiskt sätt att förbättra hälsan. Du får både en pulsökning och du tränar kroppens absolut största muskler – lår och rumpa. Och vi vet idag att alla våra vanliga folkhälsoproblem kan förebyggas med fysisk aktivitet. Trappor finns dessutom överallt, det kostar inget att gå i dem och du behöver ingen särskild utrustning. Det handlar bara om att glömma hissen och hålla utkik efter trappan!”

Professor Mai-Lis Hellenius

Nedräkning till Trappans dag

#100trappsteg

Trappans Dag 22 september

Tisdagen den 22 September arrangeras Trappans dag - ett livesänt webinarium med professor Mai-Lis Hellénius, Karolinska Institutet, Carolina Klüft, olympisk mästare och verksamhetschef för Generation Pep samt psykiater och överläkare Ullakarin Nyberg från Suicide Zero.

Tidigare folkhälsoministern och nationella samordnaren för Agenda 2030 Gabriel Wikström, Generalsekreteraren för Hjärt-Lungfonden Kristina Sparreljung, Generalsekreteraren för Suicide Zero Rickard Bracken sitter i expertpanelen.

Trappans dag stöds av Region Stockholm, är ett samarbete mellan Suicide Zero, Karolinska institutet, Hjärt-Lungfonden och Generation Pep.

#100 trappsteg

Initiativet leds av Mattias Sunneborn och Jenny Åkervall​, som uppmanar alla gå 100 trappsteg varje dag, under resten av livet, för att få bättre kondition, bli starkare och må bättre.

    Mai-Lis Hellenius om #100 trappsteg

    #100trappsteg